طرز تهیه سالسای انبه

سالسای انبه

یک کاسه بزرگ از سالسای انبه مرکز اصلی هر دورهمی است. انبه‌های شیرین در کنار تکه‌های ترد فلفل و گوجه فرنگی با آبلیمو و کمی تندی فلفل هالوپینو ترکیب می‌شوند. به این ترتیب یک پیش‌غذای عالی برای مهمانی خواهید داشت. حالا تنها چیزی که نیاز دارید مقدار زیادی چیپس تورتیلا است…

برای خرید ترشی انبه  از سایت میوترش روی لینک کلیک کنید.

ما عاشق انواع سالسا هستیم. آنها در همه نوع طعم و بافتی وجود دارند، از پیکو دو گالو ساده و سالسا ورده تند، گرفته تا سالسا تاکوئرا آتشین و سالسای هلو میوه‌ای. همگی طعم فوق‌العاده‌ای دارند و آنقدر با چیپس می‌خورید تا کاسه‌ بزرگ سالسا را خالی کنید. اما تا اینجای کار، سالسای انبه مورد علاقه ماست. چرا؟ طعم شیرین و ترش آن واقعا اعتیادآور است. طرز تهیه‌ی آن بسیار ساده و سریع است. فقط باید تمام مواد را به شکل مکعبی و نگینی خرد کنید و با هم مخلوط نمایید. می‌توانید سالسا را بر اساس سلیقه خود شخصی‌سازی کنید و بسیاری از طعم‌های دیگر را به آن اضافه نمایید. ما همه روش‌ها را به شما خواهیم گفت. سالسا یک پیش‌غذای عالی است که از قبل قابل تهیه است. این سالسا سالم است. انبه یک سوپر‌میوه به شمار می‌رود و سایر سبزیجات موجود در آن سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هستند. سالسا انبه یک غذای جانبی عالی برای بسیاری از غذاهای اصلی مانند ماهی سالمون پخته شده، تاکو میگو یا ماهی، و کاسه های بوریتو است.

چگونه بهترین انبه‌ها را برای سالسای انبه انتخاب کنیم

بهترین انبه‌ها برای سالسا انبه به رنگ زرد روشن‌ هستند. آنها باید رسیده، اما سفت، شیرین و آبدار باشند و رشته رشته نباشند. وقتی انبه‌ای که رسیده و آماده خوردن است را کمی فشار می‌دهید، باید اندکی نرم شده باشد که نشانگر بافت داخلی مناسب است. اگر به سختی سنگ است، هنوز نرسیده است. انبه‌‌های رسیده نیز عطر میوه‌ای دلپذیری دارند. اگر انبه‌های شما نارس هستند، آنها را روی پیشخوان بگذارید. در یخچال نگذارید، زیرا به این ترتیب امکان رسیدنشان وجود ندارد. برای تسریع روند رسیدن، انبه ها را در یک کیسه کاغذی در مکانی گرم و در دمای اتاق قرار دهید. گاز اتیلنی که از خود آزاد می‌کنند به تسریع رسیدن کمک خواهد کرد.

تصویر تکه انبه برش داده شده با چاقو به صورت شیاری

نحوه برش انبه برای سالسا انبه

برای برش انبه جهت استفاده در سالسا دو روش وجود دارد.

  1. روش اول بدون هیچ دورریزی است. پوست انبه را بگیرید. از هر طرف هسته یک برش ایجاد کنید و سعی کنید تا جای ممکن برش‌ها را نزدیک هسته بزنید. باید در انتهای کار چهار قطعه بزرگ انبه داشته باشید. حالا انبه‌ها را به شکل مکعب‌های کوچک (نگینی) خرد کنید و بعد آنها را به سالسا اضافه کنید.
  2. راه دوم برای برش انبه این است که پوست آن را نگیرید و از هر طرف هسته یک برش بزنید. با استفاده از یک چاقو روی بخش گوشتی انبه یک الگوی ضربدری یا شبکه‌ای ایجاد کنید. برش‌ باید تا انتها زده شود ولی مراقب باشید پوست پاره نشود. قطعه انبه را برگردانید تا برش‌ها از پوست بیرون بزنند. سپس با استفاده از چاقو مکعب‌های انبه را از پوست جدا کنید و آن‌ها را داخل کاسه بریزید.

مواد لازم برای سالسا انبه

  • انبه‌ – همیشه برای تهیه یک سالسای انبه شیرین و آبدار از انبه رسیده ولی کمی سفت استفاده کنید.
  • فلفل دلمه‌ای قرمز – ما از فلفل دلمه‌ای قرمز به دلیل طعم ترد و شیرین آن استفاده می‌کنیم، اما انتخاب رنگ‌های دیگر کاملا مجاز است.
  • گوجه فرنگی – از گوجه فرنگی رومای قرمز و رسیده استفاده کنید، اما می‌توانید از سایر گوجه فرنگی‌های تازه مانند گوجه گیلاسی، گوجه انگوری یا گوجه فرنگی معمولی نیز بهره بگیرید.
  • پیاز قرمز – ما عاشق پیاز قرمز در این سالسا هستیم، اما هر نوع پیاز دیگری که انتخاب کنید به همان اندازه در این سالسا طعم فوق‌العاده خواهد داشت.
  • گشنیز – بسته به سلیقه‌تان می‌توانید مقدار آن را کم یا زیاد کنید.
  • فلفل هالوپینو – برای اجتناب از تند شدن سالسا، دانه‌ها و رگه‌های سفید داخل هالوپینو را جدا کنید. یا اگر دوست دارید سس تندی داشته باشید، آن‌ها را نگه دارید.
  • آب لیموترش – همیشه از آب لیموترش تازه استفاده کنید تا طعمی ترش و عالی داشته باشید که همه چیز را دلپذیر می‌کند.
  • نمک و فلفل – حتما بچشید و مقدار نمک و فلفل را بر اساس علاقه خود تنظیم کنید.

دستور تهیه سالسا انبه

  1. خرد کردن انبه و سبزیجات: مواد را به اندازه‌ای که ترجیح می‌دهید خرد کنید. بعضی‌ها دوست دارند سالسا تکه‌های درشت‌تری داشته باشد و بعضی ریزتر.
  2. همه چیز را مخلوط کنید: همه مواد را به همراه هالوپینو و گشنیز خرد شده مخلوط کنید.
  3. آب لیمو، نمک و فلفل را اضافه کنید: بچشید و مواد را تنظیم کنید… این کار خیلی مهم است! آن‌قدر ترش نیست؟ کمی بیشتر آبلیموی تازه به آن اضافه کنید. به اندازه کافی خوش‌طعم نیست؟ کمی نمک اضافه کنید. تند نیست؟ به فلفل هالوپینوی بیشتری نیاز دارد. همیشه بچشید و طعم را متناسب با ذائقه‌تان تنظیم کنید.
  4. استراحت بدهید و/یا سرو کنید: توصیه می‌کنیم سالسا انبه را حداقل 30 دقیقه در یخچال بگذارید تا همه طعم‌ها به خوبی با هم ترکیب شوند. البته سرو فوری آن نیز خوشمزه است.

دو تکه انبه تکه شده دایس شده روی برگ

نکات و ترفندها برای بهترین سالسا انبه

  • انبه و سبزیجات را به شکل مکعب‌های کوچک‌تر و یک اندازه خرد کنید تا راحت با چیپس برداشت شوند.
  • همیشه از بهترین، رسیده‌ترین و تازه‌ترین انبه‌هایی که می‌توانید پیدا کنید استفاده کنید. اگر انبه ها آبدار یا بی مزه باشند، سالسای خوش طعمی نخواهید داشت.
  • برخی از فلفل‌های هالوپینو بسیار تند هستند و در میزان تندی تفاوت زیادی دارند. همیشه آنها را قبل از اضافه کردن کمی بچشید تا از تند شدن بیش از حد سالسا جلوگیری کنید. برای اینکه سالسا ملایم‌تر شود دانه‌ها و غشای سفید داخل را جدا کنید یا برای داشتن یک نسخه تندتر آنها را نگه دارید.
  • استراحت دادن سالسا به مدت حداقل 30 دقیقه به همه طعم‌ها اجازه می‌دهد تا به خوبی ترکیب شوند.
  • بهتر است ظرف چند ساعت سرو شود، زیرا هر چه بیشتر بماند مایعات بیشتری آزاد می‌کند.

انواع سالسا انبه

سالسا انبه را می‌توان با تغییرات بی‌پایانی مطابق سلیقه خودتان درست کنید.

آووکادو، آناناس، ذرت یا لوبیا سیاه را اضافه کنید. می‌توانید آن را کم و بیش تند کنید.

 

روش های استفاده از سالسا انبه

می‌توانید سالسای انبه را به عنوان پیش‌غذا یا اسنک با چیپس تورتیلا سرو کنید. با غذاهای مکزیکی یا کاجون مانند تاکو میگو، مرغ کاجون یا ماهی سالمون پخته عالی می‌شود. روی سالاد و در بوریتو یا بشقاب مخصوص بودا (Buddha bowls) فوق‌العاده است. یا همراه با هر نوع گوشت کبابی مانند مرغ، استیک، ماهی، گوشت یا میگو… به طور کلی، به صورت عملی همه غذاها با این سالسا خوشمزه‌تر می‌شوند!

نگهداری باقیمانده سالسا می‌توانید سالسا انبه باقیمانده را به مدت 3-4 روز درون یک ظرف دربسته در یخچال نگهداری کنید. این یک پیش‌غذای عالی است که می‌توانید از قبل آن را درست کنید. به سادگی تمام مواد لازم را از قبل آماده کنید و یک ساعت قبل از سرو آنها را با هم مخلوط کنید.

در میهمانی بعدی خود این پیش‌غذای تابستانی عالی را درست کنید یا به عنوان یک غذای جانبی برای غذاهای اصلی‌تان اضافه کنید. همه عاشق یک کاسه سالسای رنگارنگ و خوش طعم برای خوردن هستند. پس بیایید چیپس‌های ترد را مهیا کنیم…

مواد لازم:

  • 4 عدد انبه، خرد شده
  • 1 عدد فلفل دلمه ای قرمز، خرد شده
  • 3 عدد گوجه فرنگی کوچک، خرد شده
  • 1 عدد پیاز قرمز کوچک، خرد شده
  • 1/2 پیمانه گشنیز خرد شده (مقدار با توجه به سلیقه)
  • 1 عدد فلفل هالوپینو، ریز خرد شده
  • نمک به مقدار دلخواه
  • فلفل سیاه به مقدار دلخواه
  • آب لیموترش به مقدار دلخواه

طرز تهیه:

  1. پنج ماده اولیه را در یک کاسه بزرگ بریزید و مخلوط کنید.
  2. فلفل هالوپینو، نمک، فلفل سیاه و آب لیموترش را اضافه کنید. بچشید و طعم را تنظیم کنید.
  3. سالسا آماده است!

نکته: برای طعم تندتر فلفل هالوپینو را با دانه‌‎هایش اضافه کنید و برای طعم ملایم‌تر دانه‌ها را جدا کنید.

نوش جان!

منبع: gypsyplate

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *