آیا می توانید پوست انبه را بخورید؟ نظر متخصصین پزشکی در این مورد

پوست انبه سبز و قرمز

پوست انبه را بدون فکر کردن دور نریزید. پوست انبه کاملا قابل خوردن است (و برایتان مفید است!) و روش های زیادی برای استفاده از آن وجود دارد.

پوست انبه معمولا بدون هیچ تردیدی سطل آشغال را پر می کند. برخلاف خوردن سیب یا گلابی، چیزی نیست که به طور معمول آن را گاز بزنید و همراه با بقیه میوه لذت ببرید. اما چه می شود اگر به شما بگوییم پوست انبه، درست مثل پوست موز و کیوی، قابل خوردن است؟

دفعه بعد که به دور انداختن پوست انبه سرشار از ویتامین و فیبر فکر کردید، دوباره تامل کنید. در اینجا نکاتی در مورد فواید تغذیه ای آن، مستقیما از یک متخصص، وجود دارد.

برای خرید ترشی انبه  از سایت میوترش روی لینک کلیک کنید.

آیا می توانید پوست انبه را بخورید؟

بله، شما می توانید پوست انبه را بخورید. اما با این حال، امی گورین، کارشناس تغذیه ثبت شده گیاهی و موسس “Plant Based with Amy” می گوید قبل از انجام این کار نکاتی وجود دارد که باید بدانید، زیرا این کار برای همه افراد مناسب نیست.

گورین می گوید: “پوست انبه حاوی ماده شیمیایی به نام اوروشیل است که در گیاهان پیچک سمی و بلوط سمی نیز یافت می شود. برخی از افرادی که قبلا از طریق این گیاهان در معرض اوروشیل قرار گرفته اند، ممکن است در صورت لمس یا خوردن پوست انبه دچار واکنش های آلرژیک شوند.”

گورین می گوید اگر تصمیم گرفتید که خطر آلرژی شما کم است و می خواهید خوردن پوست انبه را امتحان کنید، حتما قبل از لذت بردن آن را کاملا بشویید.

فواید خوردن پوست انبه چیست؟

خوردن پوست انبه با برخی از فواید تغذیه ای همراه است. گورین می گوید: “پوست انبه حاوی ویتامین C، ویتامین E، فیبر، پروتئین و آنتی اکسیدان است. یک مطالعه در “مجله علوم غذایی و کشاورزی” نشان داد که پوست انبه نسبت به گوشت انبه ۴۴ درصد فیبر بیشتر، ۲۲ درصد کاروتنوئید بیشتر و ۷۷ درصد فعالیت آنتی اکسیدانی بیشتری دارد.”

معایب احتمالی خوردن پوست انبه

با وجود داشتن مواد مغذی قابل توجه، پوست انبه همچنین خطرات احتمالی دارد.

ممکن است باعث واکنش آلرژیک شود

پوست انبه حاوی اوروشیل، ترکیبی از مواد شیمیایی آلی است که در پیچک سمی و بلوط سمی نیز یافت می شود. اوروشیل می تواند در برخی افراد، به ویژه افرادی که به پیچک سمی و سایر گیاهان حاوی اوروشیل حساسیت دارند، باعث واکنش آلرژیک شود. به خاطر داشته باشید که مصرف پوست انبه ممکن است باعث ایجاد بثورات خارش دار و تورم پوست شود.

ممکن است حاوی باقی مانده سموم دفع آفات باشد

( در باغ میوترش از سموم و کودهای شیمیایی برای درختان انبه استفاده نمیکنیم)

بسیاری از میوه ها و سبزیجات برای مبارزه با عفونت های باکتریایی و حشرات مضر برای محصولات کشاورزی، با سموم دفع آفات مورد سم پاشی قرار می گیرند. در حالی که کندن پوست انبه باعث کاهش مصرف این مواد شیمیایی بالقوه مضر می شود، خوردن پوست باعث افزایش مصرف آن ها می شود. تحقیقات، ارتباط بین قرار گرفتن در معرض سموم دفع آفات با اثرات منفی بر سلامتی مانند اختلال در سیستم غدد درون ریز، مشکلات تولید مثل و افزایش خطر ابتلا به برخی سرطان ها را نشان می دهد. به خاطر داشته باشید که این اثرات عمدتا مربوط به قرار گرفتن در معرض سموم دفع آفات به طور مداوم و با دوز بالا است، نه مقادیر کمی که از طریق خوردن پوست میوه وارد بدن می شود.

انبه های قرمز و زرد تکه شده با چاقو

 

بافت و طعم ناخوشایندی دارد

اگرچه میوه انبه شیرین، نرم و خوشمزه است، بافت و طعم پوست انبه ممکن است ناخوشایند به نظر برسد. این پوست نسبتا ضخیم، جویدن آن دشوار و طعم آن کمی تلخ است. با وجود فواید تغذیه ای، بافت فیبری و طعم ناخوشایند پوست انبه ممکن است شما را از مصرف آن منصرف کند.

آیا باید آن را بخورید؟

این موضوع که پوست انبه قابل خوردن است و سرشار از مواد مغذی مهم و ترکیبات گیاهی قدرتمند است، ثابت شده است. با این حال، ممکن است تعجب کنید که آیا فواید بالقوه آن، معایب ذکر شده در بالا مانند بافت سفت، طعم تلخ و باقی مانده احتمالی سموم دفع آفات یا واکنش های آلرژیک را جبران می کند؟ در حقیقت، همان مواد مغذی موجود در پوست انبه در بسیاری از میوه ها و سبزیجات دیگر نیز وجود دارد، بنابراین نیازی نیست برای بهره مندی از فواید بالقوه سلامتی آن، طعم ناخوشایند پوست انبه را تحمل کنید.

چگونه آن را بخوریم؟

اگر می خواهید پوست انبه را امتحان کنید، چند روش برای خوردن آن وجود دارد.

ساده ترین راه این است که به سادگی انبه را مانند سیب، گلابی یا هلو مصرف کنید و بدون اینکه پوست آن را جدا کنید، آن را گاز بزنید. برای پنهان کردن طعم کمی تلخ آن، سعی کنید برش های انبه با پوست را داخل اسموتی مورد علاقه خود بریزید. مخلوط کردن پوست انبه با سایر مواد خوشمزه، راهی عالی برای خوش طعم تر کردن آن است. چه برش زده و چه کامل، حتما پوست انبه را با آب یا شوینده میوه و سبزیجات به طور کامل بشویید تا باقی مانده سموم دفع آفات را از بین ببرید.

5 دستور پخت با پوست انبه برای امتحان کردن:

  1. چیپس پوست انبه:

چه کسی چیپس دوست ندارد؟ این نوع چیپس بدون ضایعات از پوست انبه‌هایی استفاده می‌کند که در غیر این صورت دور ریخته می‌شدند.

  1. شربت انبه:

شما می‌توانید با استفاده از پوست انبه باقی‌مانده، یک شربت خوشمزه و شیرین درست کنید. آن را به نوشیدنی‌های گازدار، دسرها، سس‌ها و موارد دیگر اضافه کنید.

  1. چاشنی پوست انبه:

این چاشنی پوست انبه ترکیبی بی‌نظیر از طعم‌های شیرین، ترش و تند است. می‌توانید از آن روی ساندویچ، در نان رول، روی نان تست و موارد دیگر لذت ببرید.

  1. ماریناد ضایعات انبه:

با استفاده از پوست انبه باقی‌مانده یک ماریناد شیرین درست کنید. می‌توانید از آن با تمام پروتئین‌های مورد علاقه خود، چه گوشت، چه ماهی یا توفو، استفاده کنید.

لیموناد انبه رسیده همراه با عکس انبه

  1. لیموناد انبه بدون ضایعات:

چه چیزی می‌تواند طراوت‌بخش‌تر از یک لیموناد بدون ضایعات باشد؟ این نوع لیموناد از همه‌ی قسمت‌های انبه، از جمله هسته و پوست آن، برای ایجاد یک نوشیدنی تابستانی خوشمزه استفاده می‌کند.

نکته پایانی:

پوست انبه قابل خوردن و سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین ها، فیبر و آنتی اکسیدان ها است. اگرچه ممکن است فواید سلامتی داشته باشد، اما طعم ناخوشایندی دارد، ممکن است باقی مانده سموم دفع آفات را حفظ کند و حاوی موادی است که ممکن است باعث واکنش های آلرژیک شود البته همینطور که پیش تر گفتیم ما در باغ میوترش از سموم شیمیایی استفاده نمی کنیم. در حالی که خوردن پوست انبه برای اکثر افراد بی خطر است، اما ضروری نیست. به سادگی مصرف یک رژیم غذایی سرشار از غذاهای کامل – از جمله محصولات تازه و رنگی – تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را فراهم می کند.

منابع: healthline , brightly

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *